idag har vi haft sommarväder!

  
 
Har befunnit mig på mariehemsängarna och tittat på brännboll större delen av dagen. Skavsår och blåsor på hälarna gjorde att jag sprang omkring barfota och därför hade stans skitigaste fötter. Någon måste ha det också. Dessutom är mina axlar rödbrända och fina, det tar tyvärr alltid ett tag innan man kommer på att man borde smörja in sig.
 
Vore jag en riktig student skulle jag vara full som ett ägg vid det här laget, men icke.

jag känner mig svag

Är det möjligt att jag börjar bli utbränd redan? Jag ska starta en utbrändhetsklubb med Helena som varit det en längre tid nu (men vi har inte hört talas om det på ett tag faktiskt...)
 
Idag är jag ledig och höll inte på att ta mig upp ur sängen trots att klockan var över tio. Hela kroppen känns darrig och hjärtat slår konstigt. Tydliga tecken. Förmodligen orsakade av hårt arbete följt av hård träning + ungefär 5 timmars sömn om nätterna. Men jag har just druckit en dubbel dos c-vitamin, så det går nog över snart.
 
Idag spelar Brolle nere på stan.
Idag ska jag träna
Idag börjar brännbollsyran.

ja, det känns konstigt

Samtal med Amanda idag:
A: Hej
J: Hej
A: Hej
J: Hej
A: Hej
J: Hej
A: Tack
J: Grattis...
A: Jag tackar i förväg.
J: Hade du uppkörning idag?! klarade du det?!
A: Ja
 
grattis allrakäraste syster till körkortet :)
(Men jag kan inte riktigt fatta det. jag har ju inte ens sett henne köra bil...! förutom de fullt legala turerna med mig i stugan där vi kämpade mot kärringstopp med jettan Bjettan...)

jobba jobba.

Vad har upptäckt den senaste veckan:
Mina fötter luktar inte sådär jättegott efter en arbetsdag instängda i ett par skor som inte andas särskilt bra alls. Jag som trodde de alltid luktade hallon, men icke. Därför funderar jag nästan på ett par fula (fejk-)foppatofflor trots att jag hittills vägrat dem. Men njaaa, jag vet inte om jag är redo för det ännu. Uuuuh.
 
Vad jag blivit påmind om den senaste veckan:
Det går inte att jobba på affär utan att få helt skadade händer och naglar. Har rivsår överallt och nagelbanden blöder minst en gång per dag. Ser förjävligt ut. 
 
Vad jag upptäckt idag:
När man tränar och får svett i alla småsår svider det ganska mycket.

...


 
Jag vet inte varför jag börjat lyssna på The Perishers om kvällarna. Det är inte så bra. Jag blir grinfärdig varje gång och översköljs av tycka-synd-om-mig-känslor av ingen som helst anledning. Men musiken är så fin och man vill nästan grina till den.
 
Nä, om jag skulle byta till Brittan eller något liknande.

work it harder, make it better

Har börjat jobba lite på ica och känner mig nöjd över att jag för tillfället är en såndär flitig människa som kombinerar jobb och studier. Klubbor till mig. Men när man just befinner sig i uppsatsarbetets panikartade slutfas blir det faktiskt lite stressigt. Vaknade 05.15 igår, jobbade 06.30 - 15, for hem och pluggade till tio på kvällen. Och nu sitter jag och skriver fast det är lördag och jag skulle vilja åka ner på stan/ slinga mitt hår/ gå på promenad/ göra vadsomhelst.
 
Men ikväll är det schlager och fest!
:D

Inatt jag drömde...

Okej förlååååt, att höra om andras drömmar är verkligen bland det tråkigaste som finns. Men här kommer det iaf.
 
Inatt drömde jag att jag hade fått en bebis. Och ja, den var förstås jätteliten och söt och sådär. Men jag var lite sur, för mamma tvingade mig att stanna hemma och amma den när jag ville gå på step dance.
 
Det låter inte riktigt friskt. Hoppas verkligen jag prioriterar anorlunda den dagen jag får barn på riktigt.

Gjort idag:

- promenerat till skolan för handledning angående b-uppsatsen
- gått från skolan med en känsla av att mest vilja skita i det här
- skrivit
- skrivit
- skrivit
- ätit glass
- skrivit
 
Och så har jag pillat i mitt hår tills det blivit alldeles skitigt. Det tycker jag om att göra. Nackdelen är att man då måste tvätta håret, och det tycker jag inte om att göra. Det blir så kallt och blött.

Dagens reklamjingel

Åh vilken härlig dag, med Barbie som sleeping beauty leker jag. Av sin prins får hon en ros, lyser av kärlek så klar. Massor av glitter, stjärnor tindrar, kronan på topp, se hur du glittrar, yeaaah. 
 (jag har ALDRIG sett en så rosa reklam. maj gad.)
 
Alla dessa jinglar fastnar i huvudet på mig och folk ser av någon anledning lite rädda ut när jag går omkring och nynnar på barbie-låten eller sången om Polly Pocket Glittergarage.


träning är jobbigt.

Jaja, meningen med träning är kanske att det ska vara jobbigt, men när det ibland blir sådär galet jobbigt vill jag bara slänga mig ner på golvet och ligga kvar där. Igår var jag så trött så det gjorde ont i kroppen och när det började värka i vänster axel och arm var det nästan så jag förväntade mig en hjärtinfarkt. Den uteblev dock, tack och lov. 
 
Dagens pass tog heller inte död på mig, men nu sitter jag som en zombie här i soffan och kan bara tänka på choklad. Och fruktsallad. Och kladdkaka. Och marängswisch. Ååååh, marängswisch... det önskar jag mig i födelsedagspresent. Men idag.

dumpad?

Vad är det här? För några dagar sedan small det bara till och hälften av mina läsare försvann..? På en dag? Är det möjligt?! Jag är förvirrad och förkrossad och försöker skylla det på de nya bloggverktygen.
Hrmmm..

stekta morötter och reklamfilmer

Jag har just testat steka morötter. Och ja, det gick. Och ja, kylen är gaaanska tom för tillfället. Det är då man får göra väldigt mystiska omeletter.
 
Har suttit och tittat på reklamfilmer igen. Här har vi nästan favoriten. För ska man få flickor att leka med bilar är väl enda lösningen att man gör dem rosa och glittriga? Alla flickor vill väl sitta och klistra diamanter på bilarna?

- Du den här bilen behöver piffas upp

- Det fixar jag!

(sång:) Polly Wheel visa vad du kan, vårat glittergarage gör din bil så grann. Vårat glittergarage kan piffa upp din bil, Polly Wheel kör din egen stil.
 
Sen tycker jag ni är lite svårimponerade. Här säger jag att jag varit på fest med världens bästa fotbollsspelare och ingen kommenterar det ens? Vad har jag för läsare eg?! (läsare som inte tar mig på så stort allvar kanske?)

saturday nights


 
Vad gjorde ni igårkväll? (förutom deppade över hockeyn. suck.)
Jag var på fest med Marta och Elaine. Joråsåatt.
 
Idag har vi lite ont i huvudet. Bajs.

modeblogg

Kolla på bilden. Kolla på shortsen. Jag vet vad ni tänker nu, åååh var kan de ha hittat dem? till vilket pris? och se vad snyggt de matchar varandra. Åooo jes.
 
Så förstår ni vad impad jag är över att vi sytt dem idag? Själva! Allt som behövdes var tyg för 19 kronor samt en blivande syslöjdslärare med tålamod.
 
Tyget har vi dock haft lite olika åsikter om. Lite coolt, lite vaxduk och lite gardiner-på-en-mellanstadieskola-vibbar. Nåja. Jag har aldrig tidigare sytt något som ens liknar ett par byxor så det spelar mindre roll just nu.

skeptisk

Glass ska vara kallt och svalkande, när det då börjar hetta i munnen när man ätit lite blir det bara konstigt... Nej Sias chilichokladglass var inget för mig.  
 
Det ska även finnas Basilikachoklad och Choklad-ingefära. Och ja, de måste nästan också smakas trots att det inte heller låter som några 10-poängare.

lite spänning i vardagen

Imorgon kan jag antagligen vara
- lika blek som vanligt
- eller orange.
 
Jaaa, vi har lekt med brun-utan-sol-gegga. Och det brukar ju inte bli som man vill.

fetonsdag

Kan man fira påsk i januari så kan man väl äta semlor i maj...
  
Idén var förstås Helenas och hon fick stå för bakandet igårkväll. Semlorna blev jättegoda och jättestora och jag trodde jag skulle spricka/kräkas efter en enda. 
 
Julfirande är jag dock inte sugen på på ett bra tag... eller det skulle vara för lussekatterna då.

Stelbenta Bettan

Fyfan, jag lider av årets träningsvärk. Baksida lår är så stela att jag knappt kan sitta ner på golvet med raka ben. Eller okej det går väl, efter lite grimaserande och stönande. Så går det om man får för sig att köra ben en dag på gymmet när man har struntat i det i minst ett halvår (ben är tråååååkigt).
 
Men ja, jag njuter av det.

senaste nytt

Här har vi bildbevis på att världens största häst sprungit omkring utanför mitt hus. Idag var han tillbaka, denna gång alldeles utanför trappuppgången. Porslinet skakade då han galopperade fram mellan husen. Han är ganska fin.
 
Jag är nyfiken på hästar. Kanske för att jag aldrig har suttit på en.

stammisar?

I omklädningsrummet efter gårdagens träningspass kom en tjej fram till oss innan hon gick och sa ungefär såhär (jag har inte så bra minne. alls):
- Alltså jag måste bara säga en rolig sak. Tidigare när jag satt här och åt en banan så tänkte jag plötsligt att nåt kändes fel, och sen kom jag på att det ju är ni två som ska sitta här, och jag ska sitta där borta (pekar).
 
Ååh jag tycker det är så roligt när folk ids säga sådana saker fast man inte känner varandra (jag är en fegis som är tyst ist). Så tydligen har vi inte bara vår "paxade" plats ute på träningsgolvet, utan även i omklädningsrummet...
 
(Och jaaa det förstör lite om jag måste ta ett skåp på "fel" ställe. Vrickat)


innan jag somnar...

Idag såg vi världens största häst springa omkring här utanför mitt hus, mitt på ålidhem alltså! Lös var den också och såg smått galen ut. Med sig hade den en miniplutthästkompis som mest käkade gräs och fick försöka locka tillbaks jättehästen när den sprang iväg.
 
Sedan har Helena gjort apgod pizza åt oss och vi åt tills vi drabbades av magsmärtor och var tvugna att ligga ner. Jobbigt. Men inte lika jobbigt som dagens aerobic dance-pass, där trodde jag att jag skulle dö. Som vanligt alltså.

gymråtta?!

Jag vet inte hur det gick till, men jag har varit på gymmet tre gånger denna vecka. Alltså in bland hantlarna och det! Galet. Det är vad jag vanligtvis brukar lyckas med på en månad. Idag blev jag alldeles matt i kroppen, vilket ledde till att vissa muskelgrupper fick lida (eller vila).
- Näää, jag orkar inte köra mage... då får jag ju bara stora magmuskler och då ser jag ju inte smal ut. Det funkar inte inför beach07*.image342
  
Sofia har lärt mig allt man bör veta om gymträning. 
  
 
*Nej jag har aldrig koll på årtalen.

prommis

Jag och iPoden gav oss ut på promenad i solskenet. Från ålidhem, efter nydalasjön (med nån liten avstickare in i skogen), via mariehem, genom berghem och slutligen förbi NUS och tillbaks hem igen. Nästan 1½ timme tog det och det var huuur skönt som helst, idag var jag faktiskt inte sugen på någon inomhusträning. Men jag är inte riktigt van vid joggingskorna och har nu en stor blåsa på hälen.
 
Enda planen för dagen är att se matchen mellan UIK - Umeå södra.

nu kan det inte dröja länge tills Bert ringer

Jag vågade inte lägga ut klippet på internet ifall huvudpersonen skulle misstycka. Men nu ser jag att hon gjort det själv, så här kommer den fantastiska sången om och till Sofia med den wunderbara videon:
  
 

den senaste tekniken

image343För ett tag sen råkade jag ju teckna mobilabonnemang, allt på grund av att jag var vimsig efter arbetsintervjun och att försäljarkillen var lite söt och pratade i 110. Med abonnemanget följde en gratis mobiltelefon, som jag fick igår.
 
Saker man kan göra med min nya coola telefon (värd ungefär 700 kr):
- ringa
- sms:a
- lyssna på radio (oooh)
- använda miniräknaren
- spela "ping pong" och "insect shoot"
- lyssna på pipande ringsignaler
 
Av någon anledning skrattade Helena åt den. Funderade då på att kasta den i huvudet på henne för att se om man kan använda den som vapen. Jag är övertygad om att den skulle vara bra som det också.

saker att roa sig med en torsdag

Att vaxa benen själv är skit. Det blir kletigt och jävligt och är man dålig på det, som jag förstås är, tar det dessutom låååååååång tid och blir inte ens särskilt bra. Ja superskönt är det ju inte heller. Men nu ser jag iaf inte ut som en björn längre. Det är positivt.
 
Jag har ont i halsen. Det kan vara glass som behövs, men jag försöker tänka på gårdagens magsmärtor. Inte för att jag nödvändigtvis måste trycka i mig mängder.... eller jo.
  
Nä om man skulle ta och sätta sig och skriva om feminism istället.

godis + träning = sant

image341Att äta lite choklad och glass när man kollar på greys låter väl bra? Men att sedan få sån kramp i magen så man måste lägga sig ner på golvet är inte lika kul. Jag önskar att jag kunde få lite ont innan jag plockar fram glasspaketet, då skulle det vara så mycket lättare att låta bli. Eller som när jag äter godis tills jag mår illa och svär på att jag aldrig mer ska stoppa något sött i munnen... för att nästa helg ha glömt bort det.
  
Jag har sagt det förut, men mitt förhållande till sötsaker är inte riktigt friskt.
 
image342Har iaf skärpt till mig med träningen nu, idag blev det gym. Jag önskar mig en personlig tränare som säger exakt vad jag ska lyfta och hur många gånger samt står och skriker på mig medan jag gör det. Sedan ska hon/han säga vad jag ska gå hem och laga för nyttig och god middag (hon/han kan förstås få stå för själva matlagningen också ifall det är möjligt).
 
Fan att man inte är rik.


earthcake

Det här klippet hade jag glömt bort. Idag har vi skrattat åt det så jag fick ont i magen och blev alldeles svettig. Annars har jag mest kollat på cartoon network-reklamen. Nu vill jag ha Brazdockor, tatueringsset och moon shoes. Då skulle jag nog bli allt poppis.
  
 

barnasinnet kvar.

Jag har legat och kollat på barnprogram hela morgonen, skolarbete kallar jag det. 
 
I två dagar har vi slitit våra hår över att det inte verkade gå att hitta reklam riktad mot barn TROTS ATT VI VET ATT DET FINNS! Tänk bara på alla fåniga barbie- och bratz-reklamer man sett.
- Men cartoon network och de kanalerna då?
- Men ingen jävel har ju cartoon! suckade vi.
 
Sen upplyste R mig om att vi tydligen hade det här hemma. Oj.
Och här finns reklamen. Så nu är vi glada igen.

läslust

Idag var vi ner på biblioteket på stan för att kolla lite inför b-uppsatsen. Det slutade med att vi låg i soffan på barnboksavdelningen och hade högläsning, kände dock att vi var tvugna att gå sen när det kom riktiga barn som ville sitta där och läsa. Men barnboksbibliotekarie är mitt nya drömjobb.
 
Favvoboken var helt klart Lill-zlatan och morbror raring av Pia Lindenbaum. Men även hennes böcker Gittan och gråvargarna och Gittan och fårskallarna var mycket läsvärda. Kenta och barbisarna har jag velat läsa men hittade tyvärr inte. Får jag barn någongång ska de få alla hennes böcker.
   
image340


kalaaaas

 Idag (igår)  har Sofia med världens tjockaste hår fyllt år och bjudit på smarrig blodbads-tårta. Vi grattade med porrbilder på oss samt en egenskriven låt med tillhörande musikvideo. Sofia blev så glad så hon grät. Eller kanske inte, men hon hade kunnat göra det...
 
En snutt från den fantastiska låttexten:
Hon är tjejen som wow:ar varje dag
Det är därför hon inte går på iksu, det är därför hon är SVAAAAAAAAG.
 
Kanske dyker den upp på internet nångång. Eller i melodifestivalen. Jag hade kallat mig Jonna S:son om det inte vore för att det låter skitdåligt.

knarkovana

Idag har vi sett knark mitt på ålidhems centrum och mitt på blanka eftermiddagen! Både jag och Helena blev lite till oss, mest för att vi är så oskyldiga och inte sett knark förut. Okej det kan väl ha varit något annat vitt pulver mannen satt och fixade med, en liten mjölsamling eller en samarinpåse som råkat spillas ut kanske.
Men näää, vi säger att det var knark. Det är lite mer spännande.
 
Och väldigt bedrövligt.

dåligt inflytande

Det här har varit en ganska bedrövlig vecka sett till min träning. Att besöka IKSU 5-6 dagar i veckan är normalt för mig, men allt jag lyckats med denna vecka är ett funkpass och 45 minuter gym. Sandra du måste komma tillbaka snart, de här människorna har dåligt inflytande på mig och drar inte med mig på roliga pass! 
 
Från och med måndag är det skärpning. Hoppas jag. För jag saknar det ju.

kärlekssökande

Att blogga om kontaktannonser var Ullis grej och jag ska inte försöka ta över den, trots att det är väldigt underhållande. Men ibland roar jag mig med att läsa de som finns i VK, och jag hara bara två reflektioner att dela med mig av.
 
1. Nästan förvånande många annonserar efter någon att vara otrogen med. Men det är kanske ett bra ställe att leta efter sånt på, vad vet jag.
2. Bland det värsta som finns måste vara när folk över 40 försöker verka ungdomliga och därför använder sig av ord som kramiz, kjamiz och tjabba.
 
En b-uppsats om kontaktannonser vill jag skriva! Jenny och Helena, kan vi byta ämne tror ni?


på min önskelista

Jag hittade världens sötaste gummistövlar idag.  Ååååh. Men sen blev jag snål (ehrmmm, ekonomisk) och tyckte att närmare 500 kronor var mycket för ett par stövlar som jag förmodligen inte kommer använda mer än 3 ggr per år. Men jag är ändå sugen på dem.
  
Förresten, är det hos många av er som bloggen inte riktigt ser ut som den ska? Är de gröna linjerna korrekta?

valborg

Först är det vinter och kallt och jävligt och sedan blir det mars med soliga dagar på isen och sedan blir det april med takdropp och sedan blir det valborg och plötsligt grillar alla och det känns nästan som sommar. Eller nåt.
  
Även vi grillade och det smakade bättre än någonting jag tidigare ätit, förmodligen mest eftersom jag vart utsvulten. Försökte få i mig Helenas mördardrinkar som nog bestod av 60% finsk fulsprit och så sjöng/skrek vi "när vindarna viskar mitt namn" med Roger the Ponter så grannarna trodde nån höll på att dö. 
  
När vi kom till campus hade majbrasan hunnit förvandlats till en stor hög med glödande kol, men det gjorde inte så mycket. The perishers spelade och de var förstås bra. Sen hann vi med att äta sockervadd, gömma oss för väktare, dansa kring lyktstolpar, klättra i träd och öva på att föra ner spaghetti i halsen (tydligen användbart...).
 
 
            
 
Ett stycke sockervadd, ett band, en apa och en... sexig dans?