måste köpa popcorn...

image289
 
När man sitter ensam hemma hela dagen kan man se på film. Wihooo. 
 
Så nu har jag äntligen sett Little miss sunshine, och åååh vad jag tyckte om den! Mer sånt.
Att the number 23 skulle vara läskig fattade jag inte riktigt när kära kusinen berättade att hon sett den. Men hade jag tittat hur filmaffischen såg ut hade jag nog förstått. Jaja. Den var sådär och jag kände plötsligt ett behov av att tända lampor här i lägenheten. Hu.
Och slutligen såg jag Juno en gång till, för jag tyckte verkligen att den var jättemysig sist (och det var den fortfarande).
 
Jag har en hel helg utan planer framför mig. Filmtips?

finland + fulsprit = sant


 
Jag vill hem, hem (nåja, nästan) till Finland igeeen *ylar*
 
Här har vi nån som dricker som en riktig karl.

minimalistiskt ska ju vara bra... eller nåt

Jag kräks på alla bloggdesigner jag slänger ihop. Och vad har jag gjort med bloggen nu egentligen? Nej fråga inte ens. Det är ett resultat av uttråkning och förkylningsvirus. Vitt blev det iaf...
 
Suck.
 
Jag kräks på den också.
 
(men var god säg till om det ser tokigt ut i nån annan webläsare eller upplösning eller vadsomhelst)

Atjo, atjo, atjo - prosit

image287
 
Okej att träna igår var väl inte det smartaste draget i världshistorien. Nå, förkyld hade jag ju blivit iaf...
 
Idag har jag sprungit på stan och fyllt mina fickor med genomblöta snorpapper.
Det är jättesynd om mig.
Min näsa är öm. Mitt huvud är ont. Mina kinder hettar men resten av kroppen är frusen.
Stackars, stackars mig.
 
Men jag har iaf min bästaste bästa glass i frysen.
 
Bild

I wish you got the flu so I could take care of you

Det är synd om mig.
För jag har ont i huvudet, nyser och fryser, har snorat hela dagen men är nu täppt i näsan istället. 
 
Tyckte även synd om de som på kvällens digitalfotoföreläsning hade mig snörvlandes i nacken. Det är bland det värsta jag vet. Men bakom mig satt någon som åt ett äpple, det är ännu värre. 
 
Äckelljud-fem-i-topp
1. äta en banan med öppen mun och smaska ordentligt
2. äta ett äpple i en annars ganska tyst lokal (även detta med öppen mun för att frambringa så mycket äckelljud som möjligt)
3. hårdbrödsknaprande (ok, mest irriterande och inte så äckligt)
4. snora
5. bita på naglarna. tugg tugg. (gör jag hela tiden)
 

jag lär inte lägga mig på ett tag...

En inblick i hur min hjärna fungerar (jag har en smart och en mindre smart del):
 
Smarta delen: Nu borde du gå hem och skriva klart uppgiften som ska in imorgon.
Mindre smarta: Nääää, fy vad tråkigt. Far och träna istället.
Smarta delen: Tänk på att du har en hel del arbete kvar...
Mindre smarta: Det är cooombat idag
Smarta delen: Tänk på att du inte vill sitta uppe hela natten,
Mindre smarta: ...och det finns ett corepass direkt efter combaten.
Smarta delen: Tänk på att du inte kommer orka upp till föreläsningen imorn om du inte hinner sova.
Mindre smarta: och sen kan du gå på step dance också.
 
Och vips så får IKSU ta nästan 4 timmar av min pluggtid.
Men det var myyycket roligare än att sitta och skriva.

Jorå, pluggandet går finfint...

image286

hör min klagosång

Har nu suttit med skoluppgifter i flera timmar utan att egentligen komma någon vart. Under den tiden har jag istället gått bakåt i utvecklingen och blivit en trotsig femtonåring.
- Meh, typ vaddå, varför ska jag kunna sånthär?! Jag kommer ju ändå inte ha någon som helst användning av det i framtiden. Läraren är typ tröööööög. Jag vill sova istället.
 
Så ligger det till.
 
MEN. Tack vare pluggandet har jag upptäckt fantastiska
deathgame, och jag är djupt imponerad över deras fantasifullhet. Vilka är med på att anmäla sig? Jag ska alltid börja gå omkring med bananer och äpplen i fickorna (ok, det gör jag ju redan. jag blir ju så hungrig...).

 

- Banan = Pistol

Tillvägagångssätt: Rikta den mot offret och säg "pang, du är död!".

- Lök = Gasbomb

Vapen som dödar samtliga personer i ett rum. Personen som kastar gasbomben måste aptera bomben genom att skala av det torra ytterskalet innan bomben kastas. Personen måste också informera samtliga i rummet om att den kastar en lök. [...] Samtliga personer i rummet dör inom 10 sekunder om de inte hinner få på sig gasmask (snorkel), eller ta sig ut ur rummet inom 5 sekunder.
- Cykelhjälm = Skyddshjälm
Skyddar mot snipergevär (men endast om man också bär flytväst, dykardräkt eller våtdräkt).


I don't sleep well at all

image284
 
 

Du är sodastreamad o'boy


 
Min kärlek till Björn växer vecka för vecka. Den där Carina Berg ser jag som ett mindre hinder, jag kan nog klå henne (men fantastiskt söt är hon!).
Snart bokar jag kyrkan.

missade melodifestivalen ikväll också

Att vara nykter när andra är berusade packade är intressant.
Litegrann får det mig att önska att jag alltid vore småfull. Vad roligt man skulle gå omkring och ha åt allting hela dagarna (men nej man skulle aldrig bli bakis eller må-illa-full, jag bestämmer reglerna).
Och litegrann önskar jag att jag aldrig någonsin kommer dricka igen.
  
Sedan är det elakt att luras att man är utbytesstudent! När någon börjar prata engelska med mig drabbas jag ju av panik och vill mest springa därifrån, skrikandes och gråtandes som ett litet barn. Men det kan jag ju inte göra utan måste istället försöka prata med dem. Och så är det fejk. Vid sådana tillfällen borde våld vara tillåtet.

Desinfektera mig!

Jag har spenderat tre timmar denna morgon med att städa hela lägenheten. Så nu känner jag mig lite duktig. Men mest av allt känner jag mig nog smutsig.
 
Ville kräkas när jag stod och skrubbade toaletten och sedan dess leker jag "inte röra ansiktet med händerna"-leken. För de är säkert täckta med bajsbaciller. Tvål hjälper inte mot sånthär, det behövs starkare saker. Jenny föreslog klorin, men jag vet inte jag... riskerar jag att bleka dem då? 
  
Hur som helst var lägenheten precis lika skitig som den brukar vara när jag tillslut tar tag i saken och plockar fram dammtrasor, dammsugaren och skurgrejerna (nej det passar inte riktigt ihop med min bacillskräck, jag vet). Denna gång hittade jag även en massgrav för blomflugor bakom en gardin. Spännande.
 
image283

tomten jag vill ha en riktig... kamera

image282 Ser ni vad glad och nöjd jag ser ut med en riktig kamera i handen? Ganska sugen är jag. Försöker övertyga mig själv om att en kamera verkligen, verkligen, behövs till digitalfoto-kursen vi har valt att läsa på kvällstid nu. Att kursen inte verkar sådär särskilt avancerad och att man ska klara sig med en sämre kamera tänker jag inte på. Och vid såntdär snack om att det inte är kameran som gör fotografen stänger jag öronen.
 
Däremot ser jag det som ett tecken att de på nyhetsmorgon igår började prata om digitalkameror just när jag knäppte på tvn. Det är väl ett ganska tydligt tecken!?
 
Just det.

vem säger att bingolotto är tråkigt?


 
Kvalitén på detta klipp är väl inget att hurra över. Lååångt ifrån. Men jag tycker att det är fruktansvärt roligt.
 
- Så du har aldrig ätit piroger?
- Jo en gång, och aldrig mer.
- Men detta är ju finska piroger!
- Ja men det var just det jag åt.
 
Men Johannes från Karesuando är nog favoriten.
- VA?!

Vi startar lite negativt idag

Att logga in på internet-banken och få sig en chock är aldrig kul. Och då menar jag inte en chock som i "nämen oj, någon har satt in hundratusen kronor på mitt konto, vad lägligt" (jag måste få säga att det händer alltför sällan) utan en såndär chock som får en att undra vad tusan man gjort de senaste veckorna.
Nå det är väl dags för lite lånade pengar från CSN snart.
 
En annan tråkig sak är frågor som denna:
"Jämför Althussers syn på ideologi som materiella praktiker med Gramscis hegemonibegrepp med avseende på studier av populärkultur. Redogör för fördelar respektive nackdelar med respektive synsätt."
 
Suck. Jag förstår inte ett jota. Någon som känner sig sugen?

oh my god, oh my god, oh my god!

Förra veckan fick vi se de två första avsnitten av Dallas i skolan. Och herregud, jag förstår verkligen varför folk var som galna i det (ja jag är ju på tok för ung för att ha sett det tidigare). Sedan dess har nyfikenheten över hur det gick med Bobby, Pam, Lucy och de andra gnagt i bakhuvudet på mig. Okejdå jag erkänner, jag har letat efter följande avsnitt men inte funnit några.
 
Men så idag upptäckte jag detta. Jösses! Ge mig en påse att andas i!
*hyperventilerar*
  
image281

helgen i tre bilder

Jag har över 300 bilder från helgen som gått, ja jag verkar gå i paparazzi-mammas fotspår. Många är riktigt roliga, men jag vågar inte visa dem för det skulle jag säkert få faaan för.
 
Dock tycker jag att ni ska få veta hemligheten bakom min otroliga begåvning och snabbtänkthet. Det är nämligen så att jag som treåring (helt mot min vilja) deltog i ett experiment där de förstorade mitt huvud så pass mycket att de fick plats med en extra hjärna där i. Inte illa.
 
 (Det där är förövrigt min nya bästa pose. Hade jag varit med i topmodel hade jag kört den hela tiden och blivit utröstad efter en vecka.)
 
 
  
 
Och så två bilder från dagen ute i stugan. En solnedgång och en Amanda på skidor någonstans i skogarna i Salmis (fota mot solen var min grej, ja).

Jag lever

Men vad har jag för mig egentligen?
Jo jag sitter uppe i Haparanda och är lite trött efter gårdagens möhippa samt all friskluft jag fått i mig i stugan idag (jaaaa det blir man verkligen trött av!). Har åkt skidor på isen och känt mig lite som Charlotte Kalla, eller iaf när jag hade medvind, skaren var fin och jag inte höll på att sätta krokben för mig själv med stavarna.
 
Vårväder i mitten av februari är inte illa.

inga rosor här inte...

image277Alla hjärtans dag tycker jag är lite fånigt. Men så är ju jag också tråååkig och väldigt oromantisk.
Detta år har jag firat med att gå på ett fantastiskt roligt step dance-pass (bra för hjärtat) samt kollat på innebandymatchen mellan IKSU och Dalen (mindre bra för hjärtat).
Vaddå, ska R vara med också? Jaha... men vi åt middag tillsammans däremellan.
 
Ja ni hör ju. Gift er inte med mig.
(OBS! detta gäller inte Björn) 

Dagens kvällstidningsord:

image276
 
Ja jag avundas fortfarande expressen lite, de får hitta på nya ord bäst de vill. Ferrarisvensken. Kanske någon med italienska rötter och mycket pengar. Kanske någon som lätt blir röd. Kanske någon som har kraschat en ferrari. 
 
Tror ni jag får skriva min b-uppsats om kvällstidningsspråket?

lyfta vikter är ju lajbans...

Tro't eller ej, men idag har jag varit på gym. I träningsdagboken ser jag att senast jag satte min fot där var den 27:e november. Sedan dess har de hunnit bygga om gymmet så pass mycket att jag inte höll på att hitta in. Förhoppningsvis kommer det inte ta tre månader innan nästa gympass, nu ska jag bli bra på det här! (Jenny, svik mig inte!!!)
  
Åååh varför kan inte muskler växa av aerobic och step? Vavava?!
 
Lösningen vore silikoninlägg i armarna. Kanske inte särskilt funktionellt, men vadtusan...

zzz

Jag brukar sucka och stöna över att det väääärsta som finns är att åka buss. Men jag har idag upptäckt att det kan vara riktigt skönt, i alla fall om man är sådär galet trött så att ögonen går i kors. Då vaggas man nästan till sömn där i bussen.
 
Vilket iofs kan vara lite farligt också.

pedikyr, schmedikyr

image275
Om man tränar en del, är det möjligt att ha sånadär lena, mjuka, rosenbladsdoftande fötter med vårdade nagelband? Mina ser mer ut som om de fått trampa på glödande kol och rakblad.
 
De borde bytas ut. Det är synd om dem (och om mig som får stå ut med dem).
 

men alltså var är alla...?

När man masat sig upp ur sängen trots att kroppen protesterade och sedan tagit sig till skolan (lååångt!) är det sådär lagomt kul att upptäcka att föreläsningen var först imorgon. Hrmpfff.
 
Nåja, kanske bättre att jag fick en promenad i solen ist för att ligga och sova.

kyrkan är inte bokad ännu

image274Bara så ni vet så planerar jag att gifta mig med Björn Gustafsson. Dock inte i sommar, har en del förberedelser och planeringsarbete kvar ännu. Som att upplysa Björn om vad som är på gång. Och testa tårtor.
 
Återkommer med datum, för ni är bjudna allesammans.
 
 
 

Singstar

Här har ni mina två singstar-favoriter. Till dessa låtar får jag verkligen känna mig som en stjärna.
(Eller inte)
 
Scatman skulle jag nog också rocka med.
 
 
 
 
 

plask plask

Mellan singstar-låtarna igår bestämde vi oss för att åka skridskor klockan tolv idag.
Tyvärr regnade det klockan tolv idag.
Äh vadfan, "det finns inget dåligt skridskoväder - bara dåliga skridskokläder", resonerade vi och gick iaf. Men hörrni, ifall ni undrat så finns det faktiskt dåligt skridskoväder. 
 
Vi åkte trots det omkring i vattnet i ungefär 10 minuter. Det var extra läskigt, att ramla hade inneburit riktigt blöta kläder (blöta blev vi visserligen iaf).
 
Nåja. skridskopremiären är nu avklarad.


fridag

Jag har lovat min kropp en vilohelg (eller iaf fredag och söndag...) och det behövs verkligen känner jag. Det är nästan så jag känner mig sjuk och just nu vill jag bara ligga i soffan och se hundra avsnitt av scrubs. Eller nåt ditåt.
 
Bra:
- Helg
- Det är sol ute!
- Ikväll är det nog singstar som gäller.
- Och imorgon är det melodifestivalen.
- Jag har just ätit en krämbulle.
- Ihelg ska vi åka skridskor.
 
Och det tog två veckor, men nu finns lite filmklipp och bilder från Nikekonventet uppe på fitness magazines
hemsida. Ifall någon är intresserad :)

intressant.

Under den senaste tidens träningspass har jag upptäckt en lite läskig grej, nämligen hur mycket jag faktiskt diggar Brittan. Ojoj, jag blir ju alldeles till mig och vill ha brittan-låtar som finaler på alla pass. Gimme more!
 
Nu har ni fått en ännu bättre bild av min musiksmak.

de känner sig nog övergivna

image272Jag kommer aaaaldrig att få åka skridskor och jag har gett upp försöken på att få med mig folk. Ska sälja mina skriller på blocket för 300 kronor och köpa semlor för alla pengarna. Sen ska jag göra en väldigt vetenskaplig undersökning om hur många semlor man kan trycka i sig utan att må illa/kräkas/det kommer mandelmassa ur öronen på en. Det kan bli spännande.
 
(Kanske nåt att skriva b-uppsats om? Kan bli svårt att få in nåt om medier där bara.)
 
En gång i tiden skulle jag absolut ha vita konståkningsskridskor. Allt annat var ju fel och pinsamt och inte som de andra tjejerna i klassen hade, huuuu. Sen fick vi förstås slipa bort de där satans taggarna som bara var ivägen och gjorde att man föll. (Jäkla tur att det var hjälmtvång)
 
Nu har jag svarta fina hockeyskridskor som är lite för stora och bara står i garderoben.
Snyft.
 
(föll ni för det? kommer ni med mig?)

ja, jag tycker om semlor.

image271Efter att dagens föreläsning avslutats försökte vi verka lugna, men hjätat bultade i bröstet av upphetsning och att packa ihop våra grejer gick ovanligt snabbt. Men varför denna stress? Jo kåren delade ut semlor i hörsalsrundan. Gratis semlor, blir det bättre?!
Och stressen var befogad, hade vi varit nån minut senare hade vi blivit utan, rykten på stan säger att 500 semlor delades ut på 15 minuter. 
 
- Så Jonna, nu har vi fått semlor och slipper baka egna, tyckte Kalix1 (eller 2?).
- Ehh, jättebra, svarade jag och vågade inte berätta att jag minsann planerade att stanna på ica på vägen hem för att köpa fler.

borde skriva ett diskussionsprotokoll...

Ibland är jag så oeffektiv så jag nästan blir imponerad av mig själv.
(sker särskilt ofta då jeppar som 
Habermas är inblandade)
 
 
(Nej förlåt Habermas, jag tycker om dig. Du är ju sociolog och allt, och det tycker jag nästan att jag också är. Det är bara nååågra *host* högskolepoäng som fattas.)

ett mörker

För ungefär två timmar sedan åkte jag själv iväg till ica maxi för att storhandla.
  
Vi tar det en gång till, lite förenklat, så att ni förstår allvaret;
Ica maxi. Själv. Storhandla. Lördag.
  
Dessutom var jag tvungen att springa in på systemet två gånger. Det hela var som ett väldigt långdraget och plågsamt självmord och jag kommer förmodligen vara deppig i en vecka framåt.

ska det va såhär?!

Efter tre pass var det dags att besöka skomakaren med mina nya träningsskor. Hrmpfff, vi som fick en så bra start. Det är nästan så man vill klaga nånstans.
 
Då är det bra att man har en blogg. Hör mitt gnäll.