nästan som hembränt...

Dagens projekt (förutom filmredigeringshe*vetet) var att göra sima.
Detta skulle ju egentligen ha gjorts för en halv vecka sedan för att vara klart till valborg, men men. Bätre sent än aldrig och bättre en hink sima i maj än två dunkat hembränt på valborg. Gammalt djungelordspråk. 
 
Vännerna utan finskt påbrå förstår dock inte vad vi håller på med. Försökte förklara, men både Evelina och Helena är skeptiska och tror att jag ska förgifta dem. Jag förstår inte varför. För att jag beskrev det som en brun dryck på jäst och socker där det flyter runt uppsvällda russin? Eller för att jag berättade att man gör det i en hink hemma? Eller för att pappa förklarade att man hör hur det bubblar och fräser om det när det stått över natten?
 
Nåja, jag hoppas det blir bra iaf. För gott är det ju.

stress.

Har spenderat alldeles för många timmar i en datasal med alldeles för lite syre på att sucka över att vi har alldeles för lite tid på oss att göra alldeles för avancerade grejer.
  
Så nu letar jag med ljus och lykta efter någon som är expert på Adobe After Effects. Nån här? Vi är i desperat behov av hjälp.
  
Dagens citat: Ååååh jag önskar att jag var ihop med en feeder!

söndag söndag.

Idag hade vi livemusik på jobbet då icas egna lilla idoltävling turnerar runt i affärer och försöker få folk att bry sig och rösta på finalisterna. Vettetusan om nån röstar, men jag uppskattade att få ha musik att jobba till.
Men alla tyckte inte som jag. Dagens kommentar kom från en riktig surgubbe;
 
- Jaha, har ni placerat dem här i butiken för att skrämma iväg kunderna så fort som möjligt eller!?
 
Bra betyg, verkligen.
 
Annars då?
Jo idag har jag slumrat till på en madrass på iksu. Har fått knappt tio timmars sömn under hela helgen, och det påverkar en tydligen. Humöret är heller inte på topp om man inte sover. Jag vill bara grina över allt och inget.  

åååh

Veckans sms kom från en lillasyster på Cypern:
 
"Om du vill så får du komma och hälsa på mig här. Jag har fått eget rum och har dubbelsäng, så du behöver bara betala resan hit :) puss"
 
ALLTSÅ! Det är nästan inte snällt att skriva sådär till någon som har fullt upp med skolarbete. Jag vill bara åka omedelbums. Men det förtjänar jag väl, Evve?

saker som händer...

Eftersom jag är så glad över att äntligen ha en kamera så följer den med mest hela tiden just nu. Så, här har vi blandade bilder från idag och igår. Två spelningar, ett hamnmagasin och en ovanligt social duo.
 



musik och kulturbegreppet

Under de senaste dagarna har jag sprungit på ovanligt mycket spelningar, vanligtvis blir det alltför sällan jag kommer iväg på sånt.
 
Men i lördags spelade
deportees på scharinska, där vi sedan dansade och twistade till 60-talsmusik resten av kvällen. Igår hade en klasskompis och hans band backwoods spelning på hamnmagasinet, riktigt bra var det. Och idag, för att fira världsbokdagen, spelade two white horses på sjukhusbiblioteket. Mycket fint!
 
- Jag känner mig lite kulturell när jag går på såhär mycket spelningar.
- Nää, vaddå, kulturell känner man ju sig bara när man går på saker som man egentligen inte vill gå på.. Så om du går på en konsert känner du dig kulturell?
- Nej inte om det är typ Beyonce, men när det är two white horses som bara 'ooh vi är speciella och annorlunda och har med oss vita käpphästar på spelningen', då.
 
Så, när får man känna sig kulturell? När man går på vernissage för konstutställningar man inte förstår sig på? När man lyssnar på musik man tycker är knepig? Eller när man lyssnar på Rix FM? När man ser en film som är gjord av någon okänd filmare i Polen/Uganda/Pakistan? Eller när man går på bio och ser senaste Bond-filmen?


orättvist

Idag är det synd om min kära sambo. Hon blev bestulen på en cykel som hon hann äga i ungefär en timme och cykla ungefär 20 meter med, men ändå bli förälskad i. En cykel som hon typ köpte för sina sista pengar.
   
- Alltså, varför har jag alltid sån otur? Jag har fan det!
- Ja, det har du faktiskt. Men alltså du har nog tur i kärlek istället. Jag har mer tur med pengar och sånt än dig, men då har jag otur i kärlek.
- Ja, det är kanske så..
- Så du får helt enkelt välja, vill du ha en cykel eller vill du ha en flickvän? Jag får en cykel.
 
Ja det är nog så. Därför ska jag sata på en karriär och bli rik, det är nog min grej. Jag får kanske leva ensam, men jag lär ha en blänkande cykel att åka omkring på iaf. Pling pling.
 
Och det är fan så jag har lust att ge mig ut på cykeljakt och sno en åt Helena nu, för jag tycker hon förtjänar en. Men jag är alldeles för laglydig för sånt, skulle få ha dålig samvete resten av livet.


ångest är det nya svarta.

- Hade ledig i en hel vecka, vilket var galet skönt. Men nu känner jag mig mer stressad än någonsin över allt som borde göras. Ångest.
 
- Hann idag äntligen gå på veckans bästa pass, som jag saknat det! Fick under en timme heeelt glömma stressen, ångesten och övriga funderingar som snurrar och bara dansa och svettas.
 
- Men efter åtta månader klippte de upp mitt skåp på IKSU. Attans. jag som nästan trodde jag skulle kunna klara mig ett helt år.
 
Och så dagens stora nyhet:
 
- Idag blev jag plötsligt med kamera! Detta hade dock inte blivit av på ett bra tag om det inte vore för Sandra, eftersom jag lider av kronisk beslutsångest. Jag kan ju inte ens bestämma mig för en godispåse!
 
(Vilket gör att jag plockar lösgodis ist, men då måste jag ta av typ alla sorter baraförsäkerhetsskull, vilket leder till godispåsar av den tyngre sorten, vilket leder till ångest över att jag inte borde köpa så mkt godis. Hej ångestspiralen.)
 
(Jag börjar tro att jag nog hade blivit ett bra emobarn trots allt.)

klippt

Planen var att jag skulle besöka en frisör när jag var hemma, av någon anledning är det bara i Haparanda jag gör det. Det känns enklare där. Men nu blev det inte av iaf och jag skyller på Amanda som inte var hemma.
 
Så när jag klev ut ur duschen tidigare idag tyckte jag plötsligt att de vore en bra idé att plocka fram kökssaxen och klippa lite själv, bara i luggen liksom. Jag vet inte om jag fortfarande tycker att det var en sån bra idé... Nu måste jag nog boka klipptid här iaf. Yeah. Det man inte har i huvet får man ha i plånboken.
 
Stina tycker dock vi ska fortsätta och klippa ordentligt, typ riktig lugg. Jag tror inte att jag ska gå med på det.


fotodag

Sitter och svär. Åt mig själv och åt studera.nu. Hur korkad är man inte som väntar in i det sista med att anmäla sig till nästa termins kurser när man vet att det slutar likadant varje gång; jag sitter här vid datorn mellan 22-00 och försöker gång på gång få in min ansökan till en sida som kraschat.
Jaja. Imorgon kommer de ha förlängt ansökningstiden med några dagar. Som vanligt.
 
Annars då?
Idag har jag varit sjukt snygg, allt tack vare Sandra, hennes sminkväska, en del lånade kläder, en locktång och massor av hårspray. Huh, inte konstigt att jag inte går omkring och är såhär snygg varje dag, det kräver ju både tid och tålamod. 
 

Idag gjordes hela förvandligen så att Sandra skulle få nåt att fota. Och ändå är den oborstade rufsiga lilla typen brevid mig så sjukt mycket sötare att kolla på. Nåja, vad gör man.
 
 

relax, take it easy

Befinner mig uppe i Haparanda och allt är preciiis som vanligt (förutom att en syster saknas).
Vet inte om det beror på den friska luften, men jag blir alltid så sjukt trött när jag kommer hem. Särskilt ute i stugan. Kan sova länge på mornarna, ta en tupplur på dagen och sen somna hyfsat tidigt på kvällen också. Men det är skönt och jag känner att jag behöver det.
 
Och när meddelandet om att jag får jobba hela veckan når mig kan jag inte säga ja, som alltid annars. Bara att fortsätta slöa.
 
Men gud så rastlös jag blir.

jag lever på socker nu

Det är fan inte bra att vi säljer lösgodis för treochnittio.
- Folk blir galna och hamstrar.
- Folk blir arga när det sedan tar slut eftersom de inte hann hamstra nog mkt.
- Jag tycker att jag måste köpa en påse godis efter varje arbetspass bara för att det är så billigt. Det är ekonomiskt tänkande på en knepig nivå.
- Jag äter godis till frukost.
- Jag går omkring och mår illa hela tiden.  
 
Uuuh. Imorgon måste jag ta mig till IKSU. Det dåliga samvetet har knackat på hela veckan.


yeah!

Okej, jag har berättat det för en del av er, och jag har smsat en del av er, och jag har skrivit det på fejsbook. Men vi tar det en gång till så jag garanterat får ut det till alla, för det här är så sjukt och osannolikt så jag inte kan förstå hur det gick till.
 
JAG KLARADE PROGRAMMERINGSTENTAN!!!!
(En poäng över godkäntgränsen, mer behövs ju inte.)

Ja, det var bara det jag skulle säga.
Klart slut.

uppdatering. spännande spännande.

Bloggandet går dåligt.
Träningen går dåligt.
Och det här med kosten går väldigt dåligt (hur f*n lyckas jag starta vaje dag med lite godis!?)
 
Däremot hoppas jag på ovanligt mycket i lön denna och kommande månad. Kanske så jag kan köpa min efterlängtade kamera. Kanske så jag kan ersätta datorn som vissa dagar brummar som en motorsåg. Kanske att lägga på en mobil som man faktiskt kan bläddra uppåt och neråt med (oooh så mycket snabbare mitt smsande skulle gå).
 
Men förmodligen läggs de på hyra, mat och lite mer godis som ger mig lite mer dåligt samvete.
   
 
Snart har jag 1½ vecka ledigt (lyx!) och ska åka hem en sväng. Kommer kännas konstigt att Amanda inte är där, jag som alltid brukar få ha Amanda-dagar när jag åker hem. Men lillasyster2 är ju där, och föräldrar och alla hundarna och mormor och sandra och...
Ja, det blir nog najs.

dagens schema

06.00 - 12.00 Jobb
13.00 - 15.00 Föreläsning
16.40 - 22.30 Jobb
 
Att ha ett liv känns lite 2008, så jag jobbar på att avveckla mitt.
Nu borde jag verkligen sova, ska kliva upp innan 05.00 imorgon för att jobba.

Bra saker:

- underbart vårväder
- att sitta på skolan och spela mungiga och näsflöjt
- sy en egen mössa
- att få en handkräm i present (inslagen och allt) av världens sötaste som lessnat på mina sandpappershänder.
- att programmeringsmomentet är över och jag kan ha ett liv igen.
- allt.
   
okej att jag ska upp 05.00 imorgon känns kanske inte jättekul. menmen.