ord

Okej, Sandra och Jenny har skrivit ner alla ord de lagt till i sina mobiltelefoner, detta ska på nåt sätt sammanfatta ens liv. Jag har lagt till jättefå ord märker jag, vad betyder det? ett fattigt liv? (eller kanske att jag oftast skriver in orden bokstav för bokstav när de inte finns).
 
bajs, bastat, aerobic, blogg, body, combaten, core, aspen, fotar, happis, ids, glögg, iksu, huh, gymma, läskiga, japp, less, jettan, jogga, jonna, krämen, luvan, macka, nikkala, mkt, nope, opponering, saldo, salmis, sangis, plis, skippar, skit, sockar, sonata, spinna, spinning, puma, pyssel, pysslar, vader, tatuera, underlags, triceps, tytt. 
 
Plus lite namn och mängder av bokstavskombinationer som inte betyder någonting.
Spännande spännande.

Humor

Åh det här är jätteroligt. Ica här på ålidhem har en egen hemsida, och där hittar man filmklipp. De två som handlar om ica-romansen är mycket sevärda. Repliker som "så fett knas du är" och romantik mellan butikshyllorna. Underbart.
   
Förövrigt har jag idag lyckats med någonting jag inte trodde skulle bli av. Jag har, med gitarren i högsta hugg, tagit mig till en musikaffär inne i stan och låtit dem byta ut en sträng som inte ens nästan var i toppskick. Köpte hem en stämmare också, den har varit efterlängtad.

de är så vita och fina.

Idag utmanade jag ödet lite. Körde ett funkpass följt av combat i de nya skorna (som man fick på konventet i helg)! Hade kunnat sluta i katastrof, men gick smärtfritt. Vi tycker om varandra, mina Nike Shox Sculpt Trainers och jag.
  image269
 
Åh jag blir lycklig av nya träningsskor.
 
 
 
 
 
 
 

lite spenat mellan tänderna är ingenting

Jag känner mig alltid som snyggast när jag just har ätit blodpudding. Pepsodentleende, javisst.
 
Måste förövrigt börja äta bättre mat igen. Blodpudding till lunch och korv med bröd till middag, det funkar inte riktigt. Inte om man ska träna varje dag iaf.

enda gången det blir städat här...

Ibland är det ganska fascinerande att torka damm och se hur jäkla skitigt man har det.
 
Ja ni hör ju att detta är en såndär dag då jag borde sitta och läsa något som kan vara den tråkigaste kurslitteraturen någonsin. Har även diskat, rensat kylen och sprungit ut med alla pappers-, metall- , glas- och plastinsamlingar vi hade samlat på oss.
  
Dags att öppna den där boken igen tror jag.
Först måste jag bara laga mat och äta. och packa träningsväskan. och sen ska jag ju träna.

okej, alla passen har ni här

Ni som inte är intresserade av mina träningspass får skippa detta inlägg. För här kommer något som jag trodde skulle bli en väldigt snabb genomgång (istället blev det det längsta någonsin):
 
Lördag:
- Första passet missade vi heeelt eftersom vi fastnade i den segaste kö ni kan tänka er. Man fick ta ett steg framåt var tionde minut ungefär. För ja, vi var absolut tvugna att köpa oss några plagg på en gång.
- Så funk med Camilla Kostenniemi blev första passet för oss. Och jag tycker att hon är så jäkla bra! I början kände jag mig inte helt bekväm med att ligga och jucka mot golvet, men vadtusan. Tyvärr var det lite för trångt i salen för att man skulle kunna ligga och sprattla på golvet utan att sparka på grannen och dessutom var det galet kvavt i salen. Nåja, skitkul var det hur som helst!
- Dance aerobic med Anna Kullman testade jag sen, men av någon anledning var jag inte helt förtjust och satte mig och tittade på efter 40 minuter. Vet inte om det var för att jag var seg i huvudet och inte hängde med riktigt.
- Klockan 13 var det dags att testa på kommande combatpass. Jag önskar att jag hade fått gå därifrån lyrisk, men icke. Musiken var jag inte helt nöjd över... Men mest berodde nog besvikelsen på att det var så jäkla trångt och man hela tiden fick akta sig för att sparka eller hoppa på någon. Men visst fanns det bra låtar!
- Jazz, balett, modernt lät lite spännande tyckte vi och gick dit. Efter en uppvärmning med balettliknande hopp skulle man i prydliga rader börja röra sig över hela salen i nå slags balett-chasséer... och vi smet. Fegisar.
- Istället hoppade jag in på X-do combination som var lite som ett aerobicpass fast med sparkar och slag. Inte nya kombinationer för varje låt som i combaten alltså. Roligt att testa på!
- Dagen slutade med ett steppass med Emma Johansson. Hon lär ut sina koreografier på ett heeelt annat sätt än vad vi är vana vid. Men hon är så bra! Detta (och funken) var helt klart dagens favoriter.
 
Söndag:
- Body Jam 44 med Åsa och Kimmo startade dagen. Kul, men inte fantastiskt.
- Sedan var vi på step med Maria O... baraföratt :) blev helt slutkörd och sen var det dags för...
- ytterligare ett steppass, denna gång med Fredrik Sjöberg. Var lite sen dit och fick stå vid sidan av scenen, lite snett bakom instruktören. Detta gjorde det väldigt svårt att avgöra om rörelserna skulle göras åt höger eller vänster. Men ojoj vad bra han är! Ingen mick och inte särskilt mycket prat, men det tydliga kroppsspråket gör att det inte behövs. Gick därifrån med mycket mer energi än jag kom dit med.
- Dance aerobic med Lina Andersson var också riktigt roligt och lite annorlunda mot vad vi är vana vid... vet inte riktigt vad mer jag ska säga om det.
- Fame's dance var sedan en... upplevelse. Ett tag blev jag less för att jag inte hängde med och ställde mig och tittade på. Men när alla deltagarne sedan blev indelade i 4 grupper och skulle göra rörelsern i kanon blev det så kul så jag var tvungen att hoppa in igen. Kul att det tillslut funkade så bra! Passet slutade sen med att hela gänget (måååååånga var vi!) krälade sig över golvet. Helt vettigt kände jag mig inte, nej.
- Och så kommer vi (äntligen) till det sista passet, som var en dansklass (hip hop/jazz?) med Jennie Widegren från Bounce. Sist jag tränade för henne, på IKSU, kände jag mig ungefär som Lasse Brandeby och backade längre och längre bak i salen. Så inför detta pass var jag lite orolig. Men det var riktigt roligt och jag lärde mig stegen och kände mig nästan duktig. Jag önskar verkligen att jag hade den kroppskontrollen som de där dansarna har! Hela passet kördes till
denna låt, verkligen inte mycket att hänga i granen tyckte även jag till en början (hallå, rap på danska?!) men efter ett helt pass fastnade den. Bah.
 
Sådär. Det var det längsta jag någonsin skrivit.

Nike convention 2008

image264
 
Idag känner jag att kroppen har fått jobba under helgen. Ja hjärnan har också gått på högvarv, när jag skulle somna igår kväll bara snurrade det koreografier i huvudet. Många tycker att vi är korkade, men enligt mig är det helt klart värt de där tusenlapparna som vi betalat. 
 
Vilka pass jag varit på och vilka instruktörer som var bäst (många!) är det nog inte så många här som är sådär galet intresserade av. Men jag gick från flera pass med mer energi än jag kom dit med iaf. Och kring 10 pass blev det nog sammanlagt.
 
           
  
Annars då?
Det känns inte kul att komma hem och behöva tänka på kurslitteratur och seminarier igen. Blä.

minisemester, typ.

Imorgon klockan 09.50 går flyget till Stockholm och en helg fylld av trääääning :D Ja morgondagen ska spenderas en del på stan också har vi tänkt, men annars är det frescatihallen som gäller. 
 
Jag är ganska glad över att CSN-pengarna kom igår. Mat? Kurslitteratur? Hyra? Äääääh, vi kommer ju få köpa träningskläder lite billigare än vanligt!

:)

Fördel med dagens skitväder:
- man behöver inte sminka sig när man går till skolan. eller man bör inte sminka sig när man går till skolan. (stor risk för pandaeffekter)
 
Ibland är jag bra på att tänka positivt.

glad påsk

  image263
Ikväll har vi firat påsk (varför? ... fråga de som kom med idén).
 
Firandet bestod av att vi målade massa påskägg och att de andra klädde (och målade) ut sig till påskkärringar. Det hela var mycket fint och jag önskar att jag hade bilder att visa er.
 
Vi försökte oss på påskmusik också, men ärligt talat så var det ingen höjdare. Det finns ett stort tomrum där som någon begåvad musiker borde försöka fylla. Hur kan det inte finnas bra påskmusik?! Visan om Gullefjun räknas inte.
 
(Ja det var förstås lite påskvin inblandat också. Eller vin var det iaf. Men jag har icke druckit, det är ju tisdag för tusan!)

intelligensnivån i Kalix är INTE hög.

- Jonna, säg dressing.
- Nej det ska jag inte.
- Jooo, säg det!
- Nej.
- Drääässing! hahaha.
- Men man säger inte alls så i Happis.
- Joho, det gör man visst det! Du är bara så van så du inte märker det. DRÄÄÄSSING! Haha. Men säg Emma då.
- Nej det ska jag inte.
- Jo, säg Emma!
- Nej!
- Ämma, hahaha!
- Håll käften.
- Men Jonna säg ägg då.
- Va?
- Säg ägg!
- Men jäkla idioter, det HETER ju för f*n ägg, om ni inte menar en knivsegg.
- ... men ändå, säg det. ÄÄÄÄGG. Hahahahah!

kärlek.

image262
 
Den här glassen gör mig lycklig i hela kroppen.

vaddå sysslolös?

Jag känner att jag gjort så mycket vettigt idag. Som att ha kollat TIO avsnitt av gossip girl. Och ja, det var väl ungefär allt jag hunnit med. Tre avsnitt till så har jag sett alla som finns ute just nu, men jag måste ju ha något att göra imorgon också. 
   
Ja ni hör ju, det här är illa. Roa mig nån!
 
image261
 
Spännande fakta: när jag i åtta hela avsnitt funderat på var tusan en av skådespelerskorna är ifrån frågade jag tillslut R om han visste, och självklart kom han på det. Melrose place. Men varför kan han sånt?!

(idag mår jag oförskämt och oväntat bra)

Efter en flaska vin tror jag att jag ska vara ruskigt bra på guitar hero, men det är jag inte. Istället blir jag ju, inte särskilt överraskande, sämre än vanligt. Men en preson var åtminstonde lite impad, jag får leva på det (han trodde nog att jag aldrig spelat förut).
 
Och efter en flaska vin tycker jag att det är gott med mat från McDonalds. Jisses, snacka om att omdömet försämras.

svettblogg nr1

image259Det lukar ofta lite illa på våran toalett, och det på grund av mig.
Nej INTE därför. Flickor bajsar inte och fiser inte, springer inte i korridorerna , slåss inte, svär inte, spottar inte, tuggar alltid med stängd mun och sitter med benen i kors.
 
Däremot får de dumpa alla sina genomsvettiga träningskläder på toaletten. Mhmmm, R tycker det är jättefräscht. 
 
 
Om en vecka är vi i Stockholm och laddar för träning, träning och mer träning. Jag är peppad! Men jag får nog planera in en vilodag i nästa vecka så jag orkar. Att lägga ner flera tusen på att träna i två dagar tycker vissa är lite korkat. Och jag är nästan beredd att hålla med. Men oj så kul det kommer bli!

glömsk i sömnen

Drömde att jag hade glömt bort R:s födelsedag (som inträffar i nästa vecka). Får inte glömma, får inte glömma, får inte glömma! Inte för att jag skulle kunna göra det, men det var så obehagligt.
 
Sedan drömde jag att jag och Amanda skulle till Turkiet men råkade lämna både pass och flygbiljetterna hemma, det får jag heller inte glömma... ifall jag skulle råka vara påväg till Turkiet här nån dag. Hoppas.

snyft och snörvel

När det ser ut som att jag står och gråter under stretchen på träningspassen beror det oftast på mängder av svett som runnit ner i ögonen. Vet inte riktigt hur man löser detta (svidande) problem. Simglasögon?
 
Förövrigt säger jag än en gång att någon borde försöka göra broddar populärt. Är ni inte med mig?! Annars så är väl den globala uppvärmningen en lösning på problemet, vägarna är ju nästan bara på många ställen. Men så ska det inte vara i januari.

It starts in my toes, and I crinkle my nose...

Jag är tyvärr alldeles för snabb på att nöta ut låtar jag gillar. När jag fallit för en lyssnar jag på den 10 ggr om dagen, och ganska snart är den inte riiiktigt lika bra längre (men fortfarande bra).
Förra veckan var det Säkert & Anna Järvinen - "
för varje hjärtslag" som snurrade runt runt runt (okej, i en iPod snurras det kanske inte så mkt, men ni förstår). Denna vecka är det Colbie Caillats "Bubbly" som gäller.

min lägenhet är som en knarkarkvart. typ.

Under de dagar X varit här har hon sagt (och jag tyckt) att vi varit så nyttiga och duktiga. Tränat varje dag och lagat bra mat och promenerat överallt (nej hon är inte van vid det) och inte ätit dåligt förutom godiset i lördags som var tillåtet.
 
Men nu när hon åkt och jag sitter här på vardagsrumsgolvet hittar jag godispapper under bordet. Jag skrek nästan rakt ut. Är det därför hon suttit uppe så länge på nätterna? Låtsas att hon bara pratat med folk på msn medan hon egentligen vräkt i sig godis och sedan gjort sig av med bevisen (men uppenbarligen missat lite). Smusslat in choklad i lägenheten för att kunna tillfredsställa sitt sockerbehov. 
 
Jag är mållös.
 
Vad finns det för stödgrupper för anhöriga till sockerberoende?

är det nåt fel på henne..?

Jag trodde att kroppen fungerade så att man vaknar när man sovit nog länge, men det verkar ju inte stämma. Jag steg alltså upp och tvättade klockan sju, och sen dess har jag funderat på när lillasyster (som är på besök) ska kliva upp. Men hon sover ännu.
Jag har varit uppe i snart 6 timmar.
 
Undrar om hon lever..?

gäsp

Om man bokar tvättid klockan 07.00 på en söndag är man nästan dum i huvudet. 
 
Nå, då är jag iaf vaken till nyhetsmorgon och håller mig uppdaterad om vad som händer i världen. Och jag får se Tilde som nästan är min idol. Och jag får lyssna på EMD. Eller EDM. Eller MDE. Eller hur det nu var. De sjunger bra och är fina att titta på (jag låter ju gubbsjuk här), men det var så pojkbandssliskigt så jag inte visste var jag skulle ta vägen.


hata förkylningar

Saker som en förkylning förstör:
 
- min nattsömn.  
- min träning (argh!)
- halsen (okej, det gör ju ont iaf)
- föreläsningarna. Man får mest sitta och dra in snor.
- huden runt näsan.
- fräschhet, det är inte trevligt att lyssna på nån som drar in snor. eller snyter sig heller för den delen.
- min otroliga smarthet, hjärnan blir ju alldeles seg.
 
C-vitamin är som bekant medicinen mot allt från baksmälla till förkylningar till benskörhet. Jag har redan fått i mig cirkus 3200% av rekommenderat dagligt intag. Och jag överdriver inte nu. Jag förväntar mig att denna förkylning försvinner innan den ens hinner blomma ut ordentligt (typ till imorgon).

testar studentlivet på riktigt

Festa på en onsdag och komma hem igen först vid tvåtiden på torsdagen, ja nu går det då åt helvete. Men trots att jag somnade efter tre var jag ändå på föreläsningen 08.30 imorse, det var inte illa. Men det kändes förjävligt och jag vet inte vad jag lärde mig.
 
Hur ska jag orka steppa idag? va?

aj aj och usch usch

Efter måndagens och gårdagens träningar har jag nu drabbats av träningsvärken från helvetet. Eller nej, från himmelen är den nog, jag njuter av den. Och när jag känner att en viss rörelse gör sådär lite extra ont måste jag upprepa den några gånger för att få känna smärtan igen. Mmmmh.
 
Men idag vilar jag (ett sus går genom publiken). Vad jag ska göra istället vill jag inte riktigt säga, för det är hemskt. Men det kan resultera i huvudvärk imorgon. (Alla drar efter andan. "På en onsdag?! hon som annars är så skötsam! och föreläsning tidigt imorgon bitti har hon också. Nej nu går det åt helvete." Och jag håller med publiken.)

blink, blink ;)

image256Under våra långa och sega dagar i datasalen roar vi oss alltså på fejsbook en del. Det hetaste just nu är att flirta hejvilt med folk (heeeelt oskyldigt, jag lovar). Till en början gav jag mig tusan på att slå en klasskompis i flirt-poäng, och det målet är nu uppnått. Nästa delmål är att slå lillasyster, har dock många tusen poäng kvar dit. Det kan alltså ta ett tag.
 
(man skulle kunna ha viktigare mål här i livet, ja)
 
Någon dag ska jag på ett väldigt vetenskapligt sätt utreda om det faktiskt är så att de svenska flirt-killarna är snyggare än genomsnittet på fejsbook. Jag har nämligen fått för mig att det är så. Och ja, jag har planerat hur denna mätning ska gå till. Så småning om planerar jag att skriva min kommande b-uppsats om detta fenomen. Vad tusan, det handlar ju om kommunikation genom ett slags medium, borde ju passa perfekt. 
 

det går sakta men säkert här..

Vad jag har gjort här i datasalen idag:
- någon nytta (i ca 45 minuter)
- fejsbookat mycket
- flirtat på fejsbook
- somnat i soffan
- läst bloggar
- hört väldigt läskiga "om du fick 5 miljoner, skulle du då..."
- ätit
 
Och nu har jag suttit här i över åtta timmar. Dags att gå till iksu och träna lite.

pust och stön

Medan jag spenderade julveckorna i soffan med en stor godisskål framför mig passade all min kondition och styrka på att smita. Dagens aerobic dance-pass var jobbigare än någonsin (jaja, det säger jag ofta, men den här gången var det så!). Benen var alldeles stumma och bar knappt. Nå, jag var inte ensam, Sandra bad mig vara beredd på att utföra lite första hjälpen ifall hon skulle falla ihop.
 
Nu är klockan nio och jag har äntligen fått i mig middag. Dags att sova då...

iskallt.

Dagens fråga:
När det är cirkus två minuter tills Charlotte Kalla ska gå i mål och vinna hela tour de ski-kalaset, är det verkligen nödvändigt att P4 bryter sändningen därifrån för nyheter?!
Ja jag satt alltså på bussen och fick nöja mig med att lyssna på radio. Det är tur att Amanda satt hemma i soffan och smsade mig flitigt genom helahalva loppet.
   
Nu ser jag klipp på svt.se och får rysningar. Ojojoj.
 
(men vem tusan kom på idén att de ska åka upp för en slalombacke?! galet)

en sista slödag här hemma

image255Nähäpp, jag verkar inte vara påväg mot Umeå idag heller... får väl bli imorn då. Mina enda planer för dagen är ist att tvätta så jag slipper boka tvättstuga när jag kommer hem samt se Charlotte Kalla susa fram på skidor om ungefär en timme.
 
Ingen stressig dag precis, och så har hela mitt jullov varit. Skönt.
 
Men snart är det måndag, skola och iksu igen, det blir också mycket mycket bra.

jag har rört på mig igen!

Spelade badminton med Amanda igår. Hon tyckte det var "jobbigt när det var jobbigt" och påstod att hennes arm höll på att dö efteråt. 
 
Träningen blev kanske inte så intensiv, men vi var iaf snyggast i håret av alla som befann sig på Aspen. Nyfriserade alltså. Amanda blev av med hälften av sitt hår där på guldsaxen, det låg som en matta på golvet omkring henne och hon såg lite orolig ut. Men hon blev skitsnygg. Jag var mesig som vanligt och blev inte ens av med 20% av mitt. Det brukar vara så.


...

Jag tycker nästan att det är orättvist att jag som inte drack en enda droppe alkohol igår ska vara den som går omkring med huvudvärk idag. Bläj.