vänster - höger - vänster

I förrgår bloggade Lotten och Översättarhelena om förmågan att utan att tänka efter kunna skilja på höger och vänster. Dysdirexi döptes det till.
Jag kan bara inte förstå hur människor kan veta sånt sådär rent intuitivt! När jag frågade R skrattade han åt mig och förstod istället inte att jag faktiskt måste tänka efter i vilken hand jag håller pennan när jag ska skriva, för på så sätt veta vad som är vänster och därmed inte höger. Han tyckte det var självklart, som att skilja på upp och ner ungefär (oooh, tänk om jag skulle vara tvungen att fundera på åt vilket håll fötterna/huudet var för att kunna skilja på upp och ner...)
 
Så om jag måste sitta i framsätet och guida någon chaufför som inte känner till området pekar jag (med hela handen) istället för att säga åt vilket håll vi ska svänga.


Kommentarer
Postat av: mansixxa

Jag håller med dig! Jag har precis samma svårigheter. :P

"Sväng höger, nej vänster! Nej, höger menar jag. Dit, alltså! *pekar*"

Postat av: Fredrik

Tänk er då som instruktör då man kör spegelvänd koreografi mot deltagarna, alltså att vänster blir höger och höger blir vänster. Sen kan man vid tillfällen vända och köra samma som deltagarna, alltså att vänster blir vänster för att sedan vända tillbaka så vänster blir höger...eller?

Scizofrenin kommer som ett brev på posten iaf och bilkörningen blir ibland lite humorbetonad.

2006-11-27 @ 15:33:38
URL: http://umefredrik.blogspot.com
Postat av: Jonna

Nej jag kan som sagt var inte tänka mig hur man ska kunna veta sånt utan att tänka efter!
Det där med höger-vänster för instruktörer satt jag faktiskt och tänkte på när jag skrev. tror att jag mer skulle tänka speglar - fönster än höger - vänster... ja så länge man befinner sig i iksus lokaler :P

2006-11-27 @ 15:55:00
Postat av: Fredrik

Man måste i princip skifta om tänket när man instruerar, annars är risken stor att man schabblar (stavas det så??) ihop det.

Gick iaf bra när jag instruerade idag! ;)

2006-11-27 @ 19:01:49
URL: http://umefredrik.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback