finska är svårt!

Alltså jag vill också kunna finska! Varför har pappa (som ju är finsk) inte lärt oss redan när vi var små?

För att bo här vid gränsen och inte kunna båda språken, ja det är hemskt tycker alla. Och visst är det ju synd att jag inte kan prata med min farfar (+ många andra släktingar) eftersom vi inte förstår varandra.

 

Jag och Amanda hittade en gammal lära-sig-finska-bok från 1971 (med fantastiskt bilder) hos mormor. Så nu är det bara att börja plugga! Det börjar riktigt svårt.

           

Ja det ska väl gå att lära sig. för det behövs vekligen!

Här har ni en vanlig scen på apoteket (tänk er mig i vit rock bakom disken):

 

Pensionär kommer in.

- Millainen äfdtri lusknlv minulla bioheilan on siinkkot tänään? (finska.. på ett ungefär)

- Ursäkta men jag förstår inte. Kan du ta det på svenska?

- (Tittar oförstående och upprepar) Millainen äfdtri lusknlv minulla bioheilan on siinkkot tänään?

- Eeh, jag förstår fortfarande inte. (jag ler ungefär lika avslappnat som Peter Funts kollega på Dolda Kameran)

- MILLAINEN ÄFDRIT LUSKULV MINULLA BIOHEILAN ON SIINKKOT TÄNÄÄN? ( pratar nu extra T-Y-D-L-I-G-T och högt)

- Ääh, vänta jag hämtar nån annan.

 

Snälla nån, jag förstår inte mer hur många gånger ni än upprepar det.
Nej jag måste verkligen plugga.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha, ja..vet du att den finskan förstår jag mig inte heller på ;)

Postat av: Eska

Kommer själv från trakterna och har t o m bott i Haparanda. Jag har tre barn och ett barnbarn och vi pratar jämt finska med varandra fast vi bor i Södra-Sverige. Ge inte upp utan ligg i. Det finns ju möjligheter att lära dig. Och du - jag förstår även den finskan som talas i Tornedalen eller "Meän kielen" som det heter.
PS. Om du vill så kan jag skriva på finska till dig. Det kan ju hjälpa också. Jag lär till min brors dotter som bor i Kemi svenska via e-mail.

2005-06-06 @ 14:16:19
Postat av: Haydee

Nu blev jag nyfiken. Vad menade han egentligen??? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback