mina finskakunskaper har ökat

Här kommer en liten ordlista för alla er som planerat att köra body combat i Finland. Bara att skriva ut och ta med på passet. Jag vet att den är ofullständig, ska försöka komplettera imorgon.
   
Slag: isku el. suora [soååra] (eg. översättning:rak). Gäller nog för både jabbar o crossar.
Krok: koukku [kåokkå]
Uppercut: alakoukku [allákåokkå] alltså en krok nerifrån... ungefär.
Armbåge: kyynär(-pää) [kuunär]
Knä: polvi [pållvi]
Frontkick: potku/ etupotku
Sidekick: sivupotku
Jinga: jinga (yes! den fattade jag genast)
 
Åh så mycket lättare det hade varit för mig om de bara använt de engelska namnen. Nåja, nu funkar det bra :)
Att försöka memorera imorgon: roundhouse kick, evasive sidekick, backkick (förmodligen rakt översatt...) och vad mer...?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Glidtacklar gör jag ALLTID, minst en gång per match! Spelade innermittfält i senaste matchen och då var jag inte långt irån att göra mål faktiskt men annars måste jag ju erkänna att det inte är min grej.. Vi möter Kos/GeMa på tprsdag, dom spöade vi med 2-8 senast. Sen möter vi Kiruna på lördag och det kan bli en spännande match för den slutade lika sist...

2007-08-14 @ 09:12:42
Postat av: Sandra

haha. ja, suora kan man också skriva ;) jag ska inte förstöra inlägget med att översätta alla andra orden som du ska memorera, lycka till! Sen om du har lyckas stava allt själv så är jag impad :P

2007-08-14 @ 09:15:12
Postat av: Sandra

...sen brukar hon ju skrika isku (som betyder slag på finska).

2007-08-14 @ 09:16:48
Postat av: Jonna

de berömda glidtacklingarna ja :)
äääh, besserwisser. och varför tror du inte att jag stavat själv? vavava? ...klart jag inte har... jajustdet det skriker hon kanske också. hmmm. jag lyssnar inte så mkt på vad hon säger faktiskt.

2007-08-14 @ 09:28:12
Postat av: arafinwe

Det är bra.. Skit i vad din tränare säger.. Gör på ditt egna sätt istället ;)

2007-08-14 @ 12:05:50
Postat av: Sandra

haha :)

2007-08-14 @ 12:48:15
Postat av: ef

i finland gillar vi inte att ha engelska namn till allting. vi pratar ju finska här. så istället för freestyle så sa man korvalappustereot (öronlappsstereo). :)

Postat av: Jonna

Arafinwe: Nääädå nog gör jag som man ska göra, men kan passet utan att lyssna på instruktören. vilket ju är tur då jag inte riktigt fattar vad hon säger :)
.
Sandra: fan, du får nog säga vad resten av sparkarna heter på finska iaf, jag glömde bort det samtidigt som jag lämnade salen.
.
ef: nejnej, varför ska man använda sig av engelska ord när man kan komma på egna mycket fiiinare och tjorvigare som ingen annan förstår..?! korvalappustereot var nog det töntigaste jag hört :D

2007-08-14 @ 18:51:47
Postat av: Sandra

jag kommer inte ihåg alla, men backkick är nog takapotku (stavning?), roundhouse kom jag ju ihåg då iaf men har kanske glömt den nu. nä, kiertopotku (typ "rundspark") var det nog. Den sista kan jag inte komma på :O

2007-08-14 @ 20:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback